Ingenting är väl mer givet !

 Än att vi alla kommer att dö någon gång !  Vad som inte är givet " hur mycket man än försäkrar sig i det svenska samhället " t.ex,är när ! En del får leva ett långt liv andra dör unga, mycket unga ! Jaa, det här med att dö det gör vi alla men att just vi föddes var inte självklart !
             Dagens samhälle tampas ju med detta ! Varje dag som man går upp ur sängen , gammal som ung är ju en bonus ! Sen är ju föruttsättningarna att ha förmånen att överleva större i Sverige än i en del andra länder ! Skillnaden mellan Sverige o en del av övriga världen är " dom i många länder får umgås mer med döden " och att dom får lära sig att ta hand om de döda på ett mer naturligt sätt " än här i Sverige t.ex. Detta klarade vi bättre förr i det gamla samhället där folk dog i t.ex. svåra farsoter som hemsökte även grannarna,och tog livet av både unga o gamla ! I stort antal !
           Jaa, det är ju så tråkigt när anhöriga eller andra dör, o  ledsamt ! Men det hjäper inte att  "vända ryggen mot döden o förskjuta den " ! Man kan ochså undra lite över det svenska samhället ? Till en del tror jag att " oförmågan att umgås med döden o tankar om den " kan leda till att negativisera mycket för framtiden i i stället för att använda sig av rötter o leva i nuet och ändå ha framtidstro !  Varje dag som man får leva är ju  en sorts bonus som sagt ! Och ser man positivt på framtiden trots allt, är det ett bättre sätt än att negitivasera, lägga ett ok på sig,ang. det som är mest naturligt här i livet !
                   Jag tackar Svt för deras programserie om Döden, döden, döden ! Och igår blev jag jag väldigt tagen av avsnittet som visade barns död, oväntat o väntat ! Det blev en o annan tår ! Jag hoppas att det var många människor som såg detta avsnitt och följer serien ! 
               Vad jag kan bidra med ? Att innerligt krama om den som mist någon ! Det känns rätt för mig !
Och hur jag själv tacklar min väg mot det oundvikliga ! Använder mig av " fötterna på jorden o armarna mot himlen " ! Peppar upp mig med fina minnen och lever i  nuet o med rötterna ! Och känner av bladen och grenarna som växa på min " livsek " ! Tänker på dom  som för mig vidare i generna ! Dessutom inplanterar jag förhoppningen om " att jag skall bli minst lika gammal som farmors far Anders som blev 93 år gammal " Och som tydligen enl. foton var ganska vital för sin ålder ! Och så tänker jag på det positiva  jag varit med om som sagt och positivt om det som jag kanske har FÖRMÅNEN att få uppleva ännu ! Och att jag har religiositet i generna är för den jag är till hjälp !
              Och vad ser jag fram emot just nu ? Joo, att jag om några timmar kan se världscup-premiären i längdskidåkning i Koosamo i TV !  Och nu skall jag ta en kortare motionsrunda !
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0