Jaa, åter en ny dag när man kan se att det är väder ute..

 
Jag har ju ingen stressig tillvaro precis med grundbultar i levendet som hjälper mig ,vare sig jag bor i " Korpilombolo eller Baku " ! Eget ansvar är en av grundbultarna. En förutsättning för tillvaron och för andra i ens omgivning är väl ändå att man är vän med sin egen personlighet " som består av en massa dna o gener " sen miljoner år o då tänker jag enbart på människans utveckling ! Jag använder ju mitt intresse  för Världsmusiken till att ta reda på andra länders kultur och dessa människors sätt att leva och deras omständigheter !
          Jag tror man får göra detta för att förstå att oavsett regering så är Sverige mycket beroeende  av vad som händer i omvärlden " och ibland blir det retorik o smutskastning  i den svenska lilla ankdammen utan verklighetsförankring i syfte att ta politiska poäng " ! Jaa, oavsett pensionssystem " bromsar, skattehöjningar, skattesänkningar ". Våra pensioner är ju ochså beroende av hur det ser ut i omvärlden !
            Och om man ser Jorden/ Världen i sin helhet om rättvisa o  så får man nog stå ut med trots ständiga utopiska löften sen anno dazumal om t.ex. fullständig rättvisa o jämlikhet ! Och det här med människans lika värde ?  " Har det bara med pengar o göra o klasskamp ?
        Och sen som den realistiska optimist jag är " så  vet jag att aldrig nån politiker oavsett agitation o löften att kunna mota in 200 stater o 7 miljarder människor i samma fålla ". Om alla människor  " haft exakt samma gener, aldrig blivit sjuka, tjänat lika mycket, tagit lika mycket ansvar, haft samma yrken mm, mm inte ens då hade det gått för människor har inte samma ideer om saker o ting oavsett "
              Det här kanske man ochså skall tänka på " i den svenska ankdammen " !  I Kina är det just nu 1,3 miljarder " som skall bli jämlika o utan orättvisor " I Indien 1,2 miljarder, USA 316 miljoner, Indonesien 248 miljoner,och Brasilien 195 miljoner. I dessa länder lever halva jordens befolkning ! 
           Epoker o dynastier o maktcentra har skiftat under år-tusenden ! Vad jag tänker på ? Indien o Kina ligger ju inte så långt ifrån varann. Och Indien lär om några årtionden, nått, gå om Kina o bli störst i världen.
               De svenska politikerna bör nog tänka lite mera " globalt " innan när dom övertrumphar varann i löften om t.ex "minst arbetslöshet i världen " !!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0