Dom programmen tycker jag mycket om !

Tv-programmet Vem tror du att du är ! För min del o många andras är det känslomässigt intressant, troligtvis ju äldre man är att spåna efter sina gener ! Och att påstå att det är oväsentligt i nuet, det håller inte jag med om ! Det är ju våra gener o dna, arvet o miljön, som bestämt personligheten hos oss ! Jag tycker det är väldigt intressant o spännande o se de här programmen ! Som väl inleddes med kändisar utomlands ifrån en gång i tiden !
          Igår såg jag årets säsonginledning med skådespelaren Örjan Ramberg ! Och var hamna han till slut ? Joo, i Tyskland med året 1550 nånting som slutet på färden ! Det går  faktiskt att färdas bakåt i tiden både med fakta o fantasi  ! Jaa, Ramberg hade ochså en del franska rötter ! O allt detta  hade han ingen aning om !
       Om ni inte sett programmet så går det att se på tv-play ! Om det intresserar er ! Går inte in i handlingen !
                Jaa, det har jag " gaggat " om innan om mina egna gener ! Har årtal o platser på de 3 svenska släkterna ! Bortåt , slutet av mitten i 1600-talet ! O 2 av dom kan man dela in i yrken ! Jordbruksrötter, sjöfartsrötter ! Min moder använde ochså uttrycket koffertister ! Ang sjöfartsrötterna har jag hittat ett tyskt namn i Sverige ! Skomakare tror jag det var ! Har så kallade proband som min svåger Jan gjort !
         Ja, ja ! Eftersom 1 av mina släkter kom från Preussen till Sverige på 1880-talet och jag inte vet nånting ang dom innan 1800-talet så känns det lite " ofullbordat " om nån förstår vad jag menar ? Att kunna åka omkring som Örjan Ramberg med hjälp här o där, det kan man glömma om man  inte vinner nån stor summa pengar ! Och som sagt det är inte bara Tyska rötter i den Preussiska släkten ! Gör det hela mer intressant ! Nederländska har jag koll på men.....ett stort men om jag skall rätta mig efter min mormor o mors utseenden !
 Så visar jag ett foto på min mormors farmor Maria Anna Geuken, född Bönner, Boenner ? i Köln 1826  ! Likheterna med min MORMOR Maria är stora , mycket stora ! Denna lilla släkt kommer man inte nån stans bakåt med ! Jag har tittat i Tyska telefonkatalogen på Bönner ! Mycket liten släkt även i våra dagar !
                  Vad jag kan räkna ut är att om föräldrarna Bönner vuxit upp i Köln, levt där ,är att dom levt några år under Napoleons välde ! Och undertecknad har åtminstone gått runt Kölnerdomen !
  Så här såg min kära mormor ut på lite äldre dar, 50-60 års åldern ! Ett foto kan säga så mycket ! När det gäller likheter !
 Ochså har vi med min mor Birgit ! Och ochså mörk o brunögd ! Som den kvinnliga delen av min mors släkt !
 Här har vi en vägledning till ! Min mormors mor ! Helena Geuken, född Schmidt ! I Halle an der Saale, östra Tyskland 1861 ! Schmidt jaa, ett väldigt vanligt namn i Tyskland, naturligtvis men....det är ochså ett namn som togs av olika skäl för att bli mer anonym ! Och Helena födde 12 barn, varav ett var min mormor ! Men hennes man Johannes har jag förstått var ljus, blåögd ! Och hade då Nederländska anor !
                    Intressant, ja för mig åtminstone ! Vill då ochså påpeka det Katolska arvet ! Dess ursprung ?
 Det här är inte bara en vägledning för mig själv ! Även för dom som en gång  kan lägga mig till SINA rötter ! Så enkelt är det !
  Just det !  Här är ett av mina favoritkort ang. det som varit o gener ! Undertecknad med sin kära mor ! Underskatta oss inte ! Som närvarande , oavsett ! Tidsera !
                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0