Jag fortsätter att botanisera i musiken med ...,

tidig medeltida touch ! O då pratar jag om den medeltida Greorgianska kyrkomusiken. Som har bl.a viktiga influenser från bl.a. judendomen, Mellersta östern och Bysantinska riket ! Och dessa influenser o tonglidningar kan man ännu idag höra på t.ex. Balkan och i Ryssland ! Ja den Ortdoxa kyrkan kan kallas för den östliga kristendomen ! Det här går att läsa om på nätet för dom som är intresserade !
                 Idag spelar jag nutida musik med bl.a denna Bysantinska touch med den skönsjungande Divna Ljubojevic ! Oerhört vacker musik ! Och visst kan man njuta av musik som går i moll ! Om man har fötterna på jorden o armarna mot himlen som jag har ! Och som sagt denna musik med medeltida touch har fortfarande betydelse o spelas på bl.a. de Grekiska öarna ! Och kan ochså höras i annan grekisk musik ! Bl.a.!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0