Är som sagt ingen vän av åska !

Troligtvis var det extremåska som  t.ex. jag och min familj råka ut för en kväll och natt utanför Hjo i slutet på 40-talet ! Skall be att få påpeka att registreringen av antalet blixtnedslag i Sverige inte börja registreras förän 2002 i Sverige ! Så kvällsblaskorna skall nog passa sig att prata om " värre än någonsin " ! Över t.ex. Simrishamn, har nog nämnt det innan, kom på 90-talet eller kanske 80-talet in ett förskräckligt åskväder från Bornholm ! Dessutom i 2 omgångar !
           Men jag har ingenting emot att dagligen så här års titta efter var åskan går i Europa ! Och  har precis börjat skriva detta efter ett strömavbrott på en kvart ! Hade inte med åska o göra !
            Det finns många länder i Europa som sen i våras drabbats av mycket mer åska än vi i Sverige ! Det har jag full koll på ! Tyskland kan vi nämna bl.a, och Balkanområdet !
            Just nu åskar det 7 mil ca från Vättern, österut ! Och mycket mera i t.ex Finland, Baltikum, södra Polen, västra o östra Tyskland , Nederländerna , Belgien ! T.ex. Nederländerna o Belgien har ju betydligt mindre yta  än Sverige så hela folket drabbas väl ! I Sverige tycker jag ibland att vi har väldigt svårt att förstå att andra länder när det gäller väder och annat kan drabbas ännu mera än vad vi gör ! Nån gång har jag hört att det där rör väl inte oss, vi har våra förhållande ! Som Världsmedborgare vänder jag mig mot sånt snack ! Det är väl ochså människor som bor i övriga världen !
 För mig är det lika viktigt att tillhöra Världen som Sverige ! Nån protektionist kommer jag aldrig att bli ! Men naturligtvis hejar jag på Sverige när det gäller  idrott ! Och apropå idrott ! 16 augusti  börjar Premier Leauge ! Heja Arsenal som värvat en del och Liverpool hålls det ochså en del på ! Och på fotbollskanalen via bredbandet kan det ses ochså t.ex. Champions Leauge  !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0