Har ju pratat om koffertisterna på min morfars sida !

 Som min mor ofta pratade om ! Sjömän, styrmän o sjökaptener o Västkusten ,Tölö Kungsbacka bl.a.  Fick idag uppgifter via min svåger om min mf ff mm skepparen Andreas Hög född 1746 ! Han omkom samma år 1772 med hukarejakten Sex Bröder från Medelhavet med  "  San Pedrosalt "  Andreas Hög från Hwarla , låg i Tölö socken,  hade f.ö. tidigare varit i Medelhavet ,utan närmare angiven hamn, med 700 tunnor sill och återvänt med salt !
    Om min mf ff mf Pehr Hogård  f. 1726 går att läsa ur en skeppslista : " år 1766 16 juni P Hogård fr Cagliari m 344 salmer cagliarisalt á 3 1/2 tr " 
          Gamla mått på lasten ! Vad dom står för ? 
           Vad kul att få läsa detta om mina sjöfartsgener ! För det finns det många i morfars släkt ! Och probandet som jag har bevisar ju detta ! 
      Det här gör ju att jag ochså tror att nån av mina gener/ släkt varit på färder med med fartyg från Ostindiska kompaniet ! Mot fjärran östern ! Allas yrken är ju inte bokförda i probandet !
          O i morfars släkt hittade jag i probandet Asmus Johan Fredrich Math BRANDT ! Stolmakare  jaa STOLmakare , som kom till Göteborg, Amiralitetsförsamlingen ! Och denne man var från Travemünde ?, flyttade till Göteborg 1816 ! Dog 1826 ! , fick 6 barn !
Och det här är ett foto som visar en Hukarejakt ! Spännande ! Foto från Wikipedia ! Och det går att läsa om Hukarejakt och Amiralitesförsamling på nätet !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0