Visst har jag träningsvärk i dom !

I vaderna ! Men VAD då då ! Allting i en äldre mans liv får ske efter omständigheterna , i dag ! Carpe o crea diem utan gnäll utan med konstaerande ! Det är bara o dra ner på takten, med händerna på ryggen ! Sätta sig ner ,massera vaderna o prata med folket ! Det ena jämnar ut sig med det andra sa han som......! Om det blir lika fint väder i morgon så växlar man om med en cykelfärd ! Kanske till Elsa Anderssons minnesmärke i Edö . Vilken utsikt man har därifrån ! Vilka fina foton det kommer att bli ! Men stackars Elsa ! Tragisk historia !
 Går ju ofta igenom norra kyrkogården ! Vare sig rundan går medsols eller motsols !  O då stannar jag till vid denna vackra asklund där små stenar ligger med graverade namn på en platta ! Jaa, i min ålder känner man väl inte nån fasa över detta ! Gäller att förlika sig med sitt öde !
             Jaa, ganska nära längre bort ligger bl.a. hyreshuset som jag bor i ! Grönt o fint i gräset ännu trots lite frost på mornarna !
 Och detta foto är taget mot riksväg 50 på andra sidan bron ! Till höger mot Örebro, till vänster mot Motala ! Ganska lika avstånd !  Så Askersund ligger ganska nära vad som räknas till södra Sverige ! Nära Götaland ! Vilka landskap ligger vid Vättern ? Det är ju inte svårt o klura ut !
 Och inte långt från bron ligger ju hamnen ! Till vänster ! Men båtar finns ochså uppströms !
 Inte är det svårt att hitta motiv att fota även vid strandpromenaden ! Och idag mötte jag många flyktingar med barn där ! Och det måste vara skönt för dom att slippa höra på kulor o granater ! Jag hälsar dom välkomna ! Stackars människor ! Oavsett att man tycker andra länder i Europa kunde hjälpa till mer !
Sen kom jag upp till hembygdsgården ! Och detta är ett gammalt soldattorp ! Och då associeras det på min ofta vistelse hos farmor i Gällersta socken på 40-talet ! Och inte långt från henne bodde en indelt f.d. husar korpralen Lars August Kleingardt o hans fru Anna i sitt torp ! Född 1859 död 1949 ! Och undertecknad o lekkamrater var ibland hos dom o fick saft o mariekex eller skorpor, nått sånt ! Kan se det gamla paret framför mig ! Har varit en ganska liten gosse när jag först besökte dom,  mellan 5 o 10 år under besöken ! 
           Då har August varit mellan upp mot 90 de sista åren ! Men naturligtvis begrep jag inte då hur ovanligt det var att få träffa en livs levande f.d. korpral o indelt soldat/ husar !  Hur många har gjort det egentligen ! Kan inte vara så många ? Jodå, gubben var av tyskt ursprung ! Och det går att googla på nätet ang namnet ! O mina gamla lekkamrater Rolf o Sven-Arne från Attersta / Gällersta har säkert mer o berätta ! Vi har varit o titta in det bevarade torpet tillsammans o återupplevt gamla minnen , för flera år sen !
             Sådana här minnen o andra dom skall man bevara i sitt sinne ! Bl.a  sådana här unika möten !
                 Och vill man läsa om indelningsverket , I 3 i Örebro o Sanna hed bl.a. så är det upptill var och en att göra det !
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0