Det här med rötter är för mig inte heller oviktigt !

O när jag ser på programmet Vem tror du att du är så vaknar bl.a. intresset till liv igen ! Naturligtvis blir jag nyfiken på mina tysk/ nederländska rötter på min mormors sida när kändisarna bl.a. får släktforska i Tyskland ! Men jag har ochså en morfar, farmor o farfar ! Den långe mannen på fotot är min morfar Lennart Lander , född i Stockholm ! Reservkapten o tjänsteman född 1888 död 1952 ! Fick alltså bara träffa min morfar i 14 år ! Vad jag kommer ihåg från honom var humorn o vänligheten ! Han kallade mig för sin lilla ponke, hade ju själv ingen son !
 
 Men en del vet jag om hans släkt ! Via proband och min mor ! Och det går ju att ringa in vad man har i sina rötter ! Släkten Lander , alla hette Olsson från början i hans fars släkt men några tog namnet Lander ! Och naturligtvis är det mängder med olika namn om man tittar på probandet som tar en tillbaks mot 1600-talet !
     Och mängder av namnen kan härledas till Kungsbacka / Tölö 2,8 mil från Göteborg, i Halland ! Och sjöfarare , kaptener, styrmän mm är är yrke som återkommer ! Kofferdister som min mor sade till mig , när jag frågade henne om denna släkt ! När jag frågade henne under de sista av hennes år !
         Vi kan väl ta några namn namn  ? Pehr Hogård Skeppare född 1726, Tölö ! Andreas Hög , kofferdi-kapten född 1746 Tölö, Bengt Hogård född 1762 Tölö kofferdi-kapten !  Ett annat namn i denna min och morfars rötter som går att hitta är Bengt Holmström länsman född 1698 och namnet orten Tölö återkommer ! Namnet kofferdi-styrman har jag ochså sett i probandet !
                 Jaa, att åka till Tölö/Kungsbacka o ta reda på mer om dessa mina rötter !? Och nu tänker jag ännu mer på det här med Ostindiska kompaniet ! Och deras fartygs färder mot bl.a. Kina !
                Min farfars släkt i Värmland förekommer orts namnen Kil o Grava ofta ! På min farmors sida är Gällersta socken i Närke och orter i dess närhet nästan alltid förekommande ! Jordbrukar rötter till stor del !
             
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0