Öga för öga, tand för tand ! ?

Det jag tänker mest på när det gäller krig o förödelse o  andra grymheter under mänsklighetens historia det är på barnen ! Dom barn som aldrig får växa upp ! Som dör av olika skäl , oavsett vilket landet är !
         Vi kan ochså prata om de tysktalande  barn o kvinnor t.ex. som blev fördrivna efter 2 Världskrigets slut ! Från västra Polen bl.a. Där  dom hade sina hem ! Allt som allt så uppskattas de fördrivna tyskarna till ca 20 miljoner ! Och antalet  som dog under dessa fördrivningar var mest kvinnor o barn, uppskattningsvis i intervallet  500. 000 - 2 000 000 ! Männen befann sig till största delen i fängelser o arbetsläger !
       Men själv är en tysk kompis ett exempel på vad som hände när Sovjetiska trupper jagade tysk befolkning vidare västerut från sina hem i västra Polen mot Tyskland under 2 Världskrigets slut ! Dom blev av med allt dom ägde ! Hus o hem ! Min kompis var ca 5 år hans bror ännu mindre ! Lillasystern var nog inte född ? Och med nöd och näppe lyckades t.ex. denna familj komma in där Amerikanarna fanns !  Och de tyska kvinnorna  blev väldigt brutalt behandlade av de sovjetiska trupperna om dom fick tag i dom !
                Min tyske kompis har aldrig kunnat , orkat besök platsen i Polen där de bodde, där han föddes  , för än för några år sen ! Hans far fick efter kriget jobb som tjänsteman i Bonn , som då var Tysklands huvudstad ! Familjen bodde i Köln ! Och 1946 tog vi hand om ett tyskt krigsbarn ett år i Örebro o det blev då min kompis Cai ! Tyska krigsbarn anlände till stationen i Örebro och min mor fick välja ut någon av dom ! Och det blev Cai, som sagt ! Och vi har kontakt ännu ! Innan min mor dog så var det hon som hade kontakten mest !
          Ca 10 år senare 1955 besökte jag Cai och hans familj i Köln , ett par månader på sommaren ! Och Cai har skrivit att det året han fick tillbringa hos oss i Örebro , det är han oändligt tacksam för ! Och  för cirka 13 år sen var jag och barnbarnet Måns o besökte Cai och hans fru Ingrid i Frankenthal , i närheten av Mannheim ! Och jag fick inte köpa nånting till Måns , varken glass eller nått annat, det betalade Cai !
 Det här är ett foto från mitt besök i Köln sommaren 1955-56 ! Flickan är Cais lillasyster med smeknamnet Püppchen ! Då åtminstone ! 
 Och detta foto är taget vid Cais familjs besök vid vår sommarstuga i Hjo nån gång något , några år senare ! Jodå  undertecknad är till vänster ! Fakta ang.fördrivningen av tyskar Wikipedia ! Berättelsen om flykten från Polen , min kompis Cai ! Som sagt barnen få alltid komma i kläm när vuxna ställer till det  ! Cai och hans familj hade tur som klara sig !
           

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0