Tänk vad okunskap o fördomar kan ställa till det !

                              Det här fotot tog undertecknad av sig sjäv för några år sen ! Som sagt vad hade denna bild sänt för signaler om den visats på 1920-30-talet t.ex eller idag !
        Nu skall vi ta det från början ! De första människorna som bosatte sig kring Östersjön o i Sverige kom ju till dels söderifrån ! Under tiden invandringen mot Sverige skedde t.ex. blev det kallare, mörkare , mindre sol , mera kläder på ! Detta gjorde att de pigment som skyddade mot solen t.ex. försvann ! Människor blev ljusa o blåögda ! Senare invandringar har ju spätt på vårt land  av , brunögda människor bl.a. ! Fortfarande idag är dock merparten ljusa o blåögda  !
 Flickan till vänster är min kära mor som föddes 1915 ! Och hon tillbringade sin skolgång i Franska skolan i Stockholm bl.a beroende på att hon var katolik ! Slapp kanske därför att bli mobbad t.ex. ?
Vad hände 1922 i Sverige ! Påtalat det innan, rasbiologiska institutet bildades då ! Synen på olika rasers underlägsenhet gentemot den sk. ariska rasens, blåögda o ljushårigas bl.a. överlägsenhet skulle fastslås via olika mätningar !
             Nu kom min Mormors släkt från Preussen till Sverige  ca 1885 ! Min mormors farfar var ledare för nått sockerbruk i Finland ! Precis som sonen Johannes, min mormors far blev för Arövs sockerbruk ! Båda hade utbidning i detta , i Preussen !
        Har pratat om det innan ! Det mörka i min släkt har kommit från mormors kvinnliga sida , som sagts innan ! Och innan tiden i Preussen, 1800-talet ? Var kommer dessa gener ifrån ? 
            Och som avslutning ! Fördomar o rasism kan ställa till det av ren o skär okunskap !
            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0