Jaa, godmorgon ! Prognoser ändrar sig snabbt !

Det kan man säga ! Regn kom redan i dag annat ljud i skällan för några dar sen ,  i mitt område ! Och åskan söder om Gotland drog sig till Baltikum ! Jag är mycket tacksam över att vara påläst om klimatet förr i tiden och över att ha egna minnen av vädret sen 40-talet ! Och rekordet från Ultuna i juli 1933 på 38,0 C är fotfarande inte slaget ! Kanske vi ochså skall erinra oss följande rubrik från början av detta år ! -Rekordkyla i östra USA - ! Köldrekord slogs på en del orter och snöbyar förekom ända ner till Jacksonville i Florida !  Skolor stängdes på månfga håll  och flygavgångar ställdes in ! Och i Toronto stannade spårvagnarna sedan dörrar o bromsar frusit ! Källa DN.se 2015-01-10 2015 !
         Under Vikingatiden vet vi enligt dagens moderna vetenskap som finns facit på att det var mycket varmt under Vikingatiden ! Då fanns ju inte dagens massmediautbud ! Bara runstenar t.ex. Och otroligt mycket mindre människor !
 
 
Om jag har suttit o gnällt o grämt mig över vädret i helgen ! Nää, är intresserad av klimatet i det förgångna o vädret i nuet ! I går togs det en kort cykeltur i det varma sköna vädret mot följande mål ,naturreservatet Väderkvarnsbacken norr hemmet ! Och som sagt betydelsen av högtryck ost-eller västvindar, pålandsvind i Sverige har jag konstaterat över här om dagen !
 
 
Och här har vi målet för min korta cykeltur ! Väderkvarnsbacken ! Här satt jag o gotta mig i solskenet , delvis med tunna molnslöjor ! Och vem dök inte upp , journalisten Ove Danielsson  på sin motionsrunda ! Vi stöter på varann ibland ! O då ventilerar vi bl.a. gemensamma åsikter ! 
            Jag tycker att i Sverige råder en sorts masshysteri , när det gäller det ena o det andra ! Väl understött av massmedia ! Bla. tänker jag på det här med intenationellt luftrum och Östersjöstater ! I den psykologiska krigföringens anda ! Vilka tjänar mest på denna stormaktspolitik ! Antagligen krigsindustrin !
 
            Is är ju en fruktansvärd grym fundamentalistisk organisation ! Ej heller väl sedd av Muslimer ! I Syrien få det arma FOLKET stå ut med 3-frontskrig med olika utgång ! Läste om att soldater från regeringssidan blivit ihjälskjutna av unga från IS ! Och vilka består den av t.ex. utifrån understödda revolutionskoalitionen av ! Politiskt o Religiöst sett ? Och vem avfyrade egentligen gasen ? Och mitt i denna härdsmälta ligger Israel ! Tur att landet har diplomatiska förbindelser med Jordanien o Israel !
        På denna blogg finns det sidvändare och läsare från bl.a Usa , Remond ! Och dom vet att jag stöttar Israel men som sagt jag pratar med flyktingar som fördrivits bl.a av IS ! Nu uppehåll ! Och ibland är människor väldigt elaka ! Man skall inte blanda in det ena med det andra ! Shalom !
 
 
Och från min utsiktsplats vid Väderkvarnsbacken hade jag följand utsikt , in mot stan !
 
        Jaa lite badfoton av barnbarn på Österlen kommer i ett annat inlägg ! Och det går även  att bada i en bassäng på en gård ! I sol o värme ! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0