Jaha , god eftermiddag !

 
Joodå det blev motion idag ! Men blev " överfallen " av regnskurar ganska snart ! Som sagt var är jag mer intresserad av vädret, klimatet som vetenskap än att gnälla om det ! Och tror inte att man någonstans i VÄRLDEN har eller haft lagom klimat ! Tittar mig ofta ut i Världen !  Och ser hur vädret är i olika Världsdelar ! Bl.a har jag följt åskans härjningar i Polen mot Ukraina till !Som synes ! I mitt område , kring Askersund, har vi de sista åren blivit förskonade från ordentliga åskväder ! O det har jag inget emot ! Med dom erfarenheter man har från förr i tiden ! Från nu ! Och i USA åskar det så gått som varenda dag ! På sina ställen !
          Har ju skrivit om de utbredda isarna i Antarktis ! Och på Antarktis är det ju vinter nu ! Och den stad som ligger närmast Antarktis heter Punta Arenas som ligger i sydligaste delen av Chile  och där är det -5 C just nu !
  Australien och Antarktis skiljde sig ju åt för länge, länge sedan ! Och delen av Australien som ligger närmast Antarktis sägs ha samma väder ungefär som Sverige ! Sommar när vi har vinter o vinter när vi har sommar  ! Just nu på Antarktis har markstationerna många minusgrader ! Mc Murdo stn har t.ex. - 33 C och Vostok Cabo - 30 C ! Och det på tusen meters höjd Vostok har -57 C ! Och där råder minus året runt !
 
 
Jaa, det här fotot tog jag idag ! Man kan väl säga att löpsedlarna ger en bild av kvällstidningarnas utbud i dagens samhälle ! Frågan är vilken löpsedel som säljer bäst !
          Naturligtvis är det att beklaga dom enskilda människor som t.ex. får hudcancer ! Men det här med eget ansvar ? Och varför inte skriva om det flertal som inte får hudcancer fast dom solar ! Eller dom som blir botade  från den ! O det här med eget ansvar ? Särskilt när man är ljushylt !
 
    Askersunds värsta viltvägar ! Finns den löpsedeln över hela landet ? Och sätts den upp i alla städer med olika namn ? Konstaterar att braskande rubriker tillkommer bla. beroende på att öka upplagorna , till varje pris ! Pengar måste komma in för att få det hela att gå ihop ! Liksom den ständiga reklamen som översvämmar papperstidningar o dom på nätet ! Med den erfarenhet jag har så blir detta värre o värre ! Och   uttrycken t.ex.extremvärme  o monsterkyla har väl aldrig använts i samma omfattning som idag ! 
         Våra förfäder hade ju t.ex. ochså väder o klimat  som gick upp o ner ! Men dom var åtminstone förskonade från dagens braskande , ibland överdrivna löpsedlar o rubriker ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0