Gick bra att sjunga !

Jaa, vi sjöng bl.a en visa som hette Vänta inte med att sjunga , Maj på Malö , vacker sommarpsalm vars början var ..O var världen nu är skön, klädd i sommardräkten, Känn i skog, på äng..på sjön milda friska fläkten ..o.s.v. o.s.v. ! Olika känslor framkallade denna ljuva sång ! Och har bra hjälp av mitt gehör, lyssnandet när jag sjunger !
  Sen när jag gick in till stan via bron , hamnen så togs detta foto ! Framkallar ochså vissa vibbar ! Även fast än jag inte äger nån av båtarna ! Det gör  närliggande hotell ! Har jag för mig ! Kylig vind men varmt i solen ! Och minusgrader kommer nog att uppträda i natt ! Och i det sammanhanget kan man undra om varma vintrar är bra för Nordens växtlighet ? Efter vintern 2009-2010 blev det väldigt grönt o frodigt kommer jag ihåg !
        O när jag städa idag ! Så fotograferades ovanstående foto som hänger på väggen av, i sängkammaren !
       Gener o rötter ja ! Denna man dog 16 år innan undertecknad föddes ! Han blev 94 år ! 1922 alltså ! Och det är min fars morfar ! Få fotot är han nog omkring 90 ! Som ägde Herminge gård i Gällersta socken ! Och som barn var jag där, ibland ! Beroende på att en av min fars bröder övertagit gården !
           Om denna man, Anders Karlsson  har svärsonen, min farfar skrivit bl.a. ! Han tycks ha varit den personifierade hederligheten ! Han var allmänt respekterad i högsta grad för sin rättrådighet och klokhet ! Man litade fullständigt på honom ! Jaa, sen blev han mot slutet av sitt liv nästan döv o darrade svårt !
            Men 94 år ändå !  Och hans fru var Anna Stina var 15  år yngre o livlig med temperament o tilldragande ! Dog dock redan 1905 ! Men min farfar skrev att hon var idealet som svärmor och en säkerligen nyttig mor som satte fart i enda barnet, min farmor då ! Jaa, det finns mer att läsa om en del av mina rötter i proband ! Jag är iallafall tillfreds med vad mina rötter gett mig ! Och som sagt  klarar sig en stam, blad o grenar utan sina rötter ! O generna  har man ju nytta av  i nuet !
            I Kina har dom ett ordspråk som lyder att man går baklänges mot framtiden ! Jaa, vikten av rötter !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0