Jaa, det här med motvind ! Vem har inte råkat ut för det !

 
Jaa, det här fotot togs, innan det cyklades iväg, via  altandörrens fönster ! Men det blåste så kraftigt att man stundtals fick leda cykeln ! Och den blev parkerad nere vid affären där det skulle handlas ! Sen gick jag mot havet och en liten runda på cykelvägen norrut  ! Sen gick man o handla o med kassar på cykeln gicks det mot hemmet ! Kraftig blåst var det men molnen hade ju skingrats ! Det var väl bra !
   Jaa, men det här med sydvästläget ! I natt skall det här bli mellan 4-9 C ! Sen skall det tydligen bli regn imorgon enligt reklamfri vädersajt !
 
          Jaa, det här med siandet om klimatet i framtiden verkar sälja mest ! Därför intresserar mig mest klimatet nu och förr !
 
Jaa, det här med stormar o närmast orkaner har funnits både innan 1950-talet o efter ! Efter har vi ju stormen på hösten -77  som redogjorts för ! Jaa, Gudrun o andra har vi ju hör talas om och varit med om ! 
 
   Men den tidigaste angivna är från 1850 o döptes till yrvädersstormen ! Sen har vi en från 1872 som döptes till stormfloden ! Och denna har jag redogjort för innan, den 1902 som döptes till julorkanen ! Källa Wikipedia .
           Och som sagt om jag tittar på Smhi;s statistik så verkar på senare år stormen 1977 o Gudrun 2005 vara starkast av dom efter 1950 ! Då hade man väl bättre mätmetoder än på t.ex. 1800- talet eller början av 1900-talet ?
 
        Som sagt en gång, för 3-4 år sen nått,  pratade jag på ett vandrarhem i Örebro med en svensk man som bodde på Fillipinerna ! Jaa, det här med vädret här o där diskuterade vi bland annat ! Och då kommer jag ihåg att han sa när det gäller stormar  skall du nog vara glad att du bor i Sverige ! Men för övrigt trivdes han bra där och var gift med en kvinna från detta land o trivdes med hennes släkt  ! Tyvärr gjorde man sig av med hans e-mail adress ! Han tyckte jag skulle flytta dit ! Tydligen bodde det en del svenskar där !
 
                  Och i morgon skall man tvätta för första gången här ! Hade mycket ren tvätt med mig hit ! Var ju bortskämd med egen tvättmaskin i Askersund ! Faktum är att det behövs assistans bland alla nya " märkliga " maskiner ! Jaa, alla är ju barn i början ! Håll tummarna !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0