Två musikaliska upplevelser av olika snitt !

 
 
Jaa, i lördags var man med om en höjdare musikaliskt i Malmö ! Tillsammans med kompisar i pensionärsföreningen ! Efter middag i Åkarp ställdes färden mot det nya konserthuset på Malmö Live ! Och vilka som det hördes på ! Joo, tillsammans med 1.200 andra fick jag en muskikalisk upplevelse av stora mått !
 
Joodå fick tillåtelse att fotografera utan blixt ! Satt på 4 bänk och bara 10 m cirka från den yngsta delen av Wiener sängerknaben som stod längst till vänster om symfoniorkestern, den andra hälften, de äldre pojkarna, stod till höger om ! ! Och musiken som spelades med , jaa, med två undantag kanske, mest med sång till var allt från Vivaldi till We ar the World !! Och prata om vacker sång för ett bra musiköra ! Det här var en av mina största musikaliska upplevelser ! Och som jag förstod även andras ! 
 
 Och den här pojken stod närmast mig ! Och gick bra att urskilja hans röst ! Går inte att beskriva så vackert bl.a. han sjöng ! Och vilken inlevelse ! Och en av pojkarna här framför mig, syns inte här,  stegade fram så småningom under koncerten o sjöng ensam tillsammans med orkestern Ave Maria av Schubert ! Helt otroligt utan att darra på manchetten !
 
Orkestern ej att förglömma under dirigenten Aleksandar Markovic ! Lite om Wiener sängerknaben ! Kören grundades redan 1498 av Kejsar Maximilian ! Och idag finns det ca 100 aktiva körgossar mellan 9 o 14 år ! O dom är indelade i 4 turnerande körer med namnen Bruckner, Haydn, Mozart och Schubert som turnerar Världen över ! Den som lyssnades på här i Malmö var kören Bruckner ! Och den här kören består av 27 pojkar från många olika länder i Världen !
             Jaa, inget mer att tillägga från den här musikaliska höjdaren ! Kan inte beskriva med ord nog hur vackert det sjöngs o spelades ! Och tänkte typ ...varför blev man inte född i Österike . Jaa, blanda inte in denna slogan me  att jag inte trivs med att bo där jag bor ! Och är ingen utbildad sångare men har förstått att jag är född med en bra röst och musiköra ! O man blir aldrig för gammal för att  pröva nått nytt förutan klarinettspelet på 50-talet !
 
 
Och här är jag på väg att så småningom komma till den utgång som man vikarer av ifrån ner mot höger för att komma till utgången en bit ner ! Den med svängdörrar !
  Ja, vilken tur att jag tänkte till och bestämde mig för att göra denna resa till Malmö o konserten med Wiener sängerknaben i det nya Malmö Live ! O det nya konserthuset !
  Jaa, några rader kommer så småningom i all blygsamhet om uppträdandet av kören Psalvia i St Nicolaikyrkan i då Simrishamn ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0