Härligt att även se på vintersport.

O efter att ha sett vita vidder både i Sölden i Öterrike, Levi i Finland o Bruksvallarna i Sverige så hälsar jag bl.a Vintersportstudion välkommen. Som nu kommer att följas tills i mars . Ett mycket bra program för .en vän av vita vidder.
  Jaa, Bruksvallarna ja, o den lovande comebacken av Marcus Hellner,Calle Halvarsson o Johan Olsson. O den faschinerande kampen mellan Hanna Falk o Stina Nilsson i damernas sprint var spännande att följa.O bra av Hanna att kunna vinna den. Och det är bara bra för Stina att kanske få avlastning på prestationstrycket ! ?
           Och nu  Världscupen även för längdskidor i Ruka, Finland till helgen . Hä bara o intaga soffan. Motionera på vardagarna o själv ge järnet. 
 
Jaha ja, klimatet o vädret nu o då är ju ett annat intresse som jag har. Och det här med sydvästen o nordostens betydelse vintertid både för Nordamerika o t.ex.Skandinavien o Europa.
     Och idag har Simrishamn + 9 c , Stockholm + 9 ,Östersund 0 o Kiruna - 3 c . Men i norra Norrland verkar det som om det blir kallare igen. Och som påtalats innan de bästa månaderna för kung Bore är ju Januari och februari.
    Jaa, det här om det är molnigt eller klart när morgonens temperatur redovisas .
  Och från vänster till höger dessa temperaturer . Barrow -9 C, Grise Fiord - 20 , Hall Land - 21 o Verkhoyansk - 38.
Och Mc Murdo stn på Antarktis har nu stigande temperatur - 5 C. Men Vostok på stor höjd har ju ständigt minus.
 
Ytterligheterna var det. Punta Arenas staden närmast Antarktis + 9 C o Reykjavik har klart idag - 5 var morgontemperaturen.Sen tycker jag det är intressant att titta på Belfast på Irland av olika skäl.. Temp i morse + 2 C.. 
 
 
Och som kallande sig föör Världsmedborgare så fortsätts att visa Vackra bilder från följare o dom man följer. Från igslovenia kommer följande alster. Vintgar George med hälsningen Have a great week.Och själv hoppas jag att entusiasmen o livsglädjen fortsätter. Oavsett vurmen från bl.a. massmedia att ständigt hålla grytan av elände kokande . Titta bakåt i tiden hur våra förfäder hade det. Både med klimat o oroshärdar.
 
 
 Landet Nederländerna var det.Resa till  Krakow är ju bestämd o Tyskland o Israel ligger ju mig varmt om hjärtat. Men där  har jag ju varit i Israel en gång o då mest i Tyskland.av alla länder.I Köln, Frankenthal ,Berlin, Mosel o Rehndalen På Rügen ochså. Jaa, Lübeck o nån dag i Hamburg.O vackra småstäder , byar med korsvirkeshus. Vem kommer inte ihåg det.
        Därför har jag nu fått Nederländerna, Schweiz o sen innan har jag ju Italien o Slovenien i sinnet. Upplyftande att tänka på , oavsett.O då är det bussresor som hägrar mest. Även flyg till Rom har ju i ett sammanhang varit på tapeten.
 
        Och innan handlandet idag blir det nog en snabbfärd på Cykel.Här gäller att hålla grytan kokande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0