Så här innan man går ut o gör stan osäker. Hi,hi, .

 
För en " världsomseglare " som en annan så räcker det ju med en bild ibland. Det här fotot är via Earth Pics o föreställer Milford sound i New Zealand  Och det har sagts att om jag fått välja o ha chansen att resa åt det hållet så hade hellre  Nya Zealand valts än Australien..
 
Det här med att ha fantasi om något som varit har. O i samband med sjöfart tänker jag på min morfars rötter o Tölö/Kungsbacka .Och i mina gener finns då på morfars sida sjömän, styrmän, sjökaptener o amiralitetsfolk.Och det långt bak i tiden. Och det finns anteckningar om att en sjökapten i morfars släkt  haft befälet på en en Hukarejakt . Ett Nederländskt segelfartyg som användes mycket på 1700-talet för transporter.
 Och det har för mig via anteckningar i Göteborg som setts av svåger berättats om att denne släkting seglat med ett sådant fartyg till Sicilien med silltunnor o återvänt till Sverige med tunnor med salt. Har ochså i minnet nått om skeppsbrott. På hemvägen. 
      
O har man fantasi så tänker man naturligtvis ochså i den vevan på Ostindiska kompaniet..  Och för mig är det här med olika rötter underskattat . Vad hade vi varit utan dom. Och det gäller att förstå att dom präglat generation efter generation. För mig är det enbart positivt att tänka på Farmors jordbrukarrötter, Morfars sjöfartsrötter, Farfars Värmlandsrötter o mormors utländska rötter. På min livslinje FRÅN RÖTTER TILL BARNBARN . Och det här med att leva i nuet o tänka på o fantisera om. En bra mix i mitt liv.Mycket bra för sinnet .
       Och det här med olika intressen I kväll blir det till att titta på skidskytte från Östersund o sen blir det Fiona på play. Denna trevliga programledare för Engelska antikrundan. Vädret ja. Tittar mig ochså där omkring i Världen. Idag har t.ex. Prudhoe Bay i Alaska -29 C o Verkhoyansk i norra Sibirien -43 C. Och då tänks t.ex. på månaderna januari o februari. O Arktis.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0