Vilken fin helg med bl.a.härlig skidsport framför tv:n

 
Så här ser det ut framför mitt fönster idag  Det lilla snötäcke som fanns sen några dar håller på o töa bort . Jaa, det här med vinterknäppar under t.ex. min levnad. Som drabbat bl.a Europa o Nordamerika ända ner i Florida .
     Denna rubrik har jag bl.a tittat på i helgen .En omfattande köldknäpp i Europa. Från Polen till Italien. Och foton har tittats på både från Bukarest o Ankara..Har för ett tag sen bl.a. påtalat minusgrader i Budapest.
             Joodå mitt intresse för VÄDRET o varför vilar inte på hanen. Bl.a. beroende på egna minnen .Och det här med högtrycks lägen o lågtrycks vandringar som ibland meterologerna har svårt att tygla .
 
 
Det här fotot  har retweetats från Anna Odejavu idag. Vilket land ? Men detta vackra foto får representera Kung Bore i all sin  prakt. Och dom, han som siar om inga Vasalopp i Sverige om 20 år får stå för det.Vi får väl flytta loppet till nere i Europa. Och från Kina kunde man ju se fina foton för ett tag sen från det s.k. Kinesiska Vasaloppet. Och en av bisittarna i vinterstudion talade om mycket snö i Mellaneuropa den här veckan vilket inte var bra för de alpina tävlingarna. Det här med lagom passande väder.
     Jaa, det här med kalla platser. Verkhoyansk har idag - 44 C , Prudhoe bay -12 C, Yukon Crossing -31 C och Daneborg ligger på Grönlands östra mellersta kust. där är det -25 C.
 
           Antarktis ja Där sjunker nu temperaturen och minus kulminerar i juni ungefär . Varför det ? Det här med norra o södra halvklotet .Mc Murdo stn markstation på Antarktis har nu - 6 C och det här med i sommar då man kan avläsa bl.a.ca - 30 c.Ytterligheterna nära Antarktis o Grönland .  I Punta Arenas i södra Chile är det nu + 7 C och i Reykjavik nära Grönland - 3 C . Jaa, Island på sätt och vis har dom varken en rejäl sommar eller vinter. 
             Jaa, det här med Dario Colognas, Markus Hellners, Stina Nilssons o Sergey Ustjugovs insatser i Tour de Ski gladde mig.. Och Charlotte Kalla har ju börjat på att visa sig ! Och världscuper fortsätter o i februari visas gällande både alpint, skidskytte o längdskidor vm.. Det gläder jag mig ochså åt.
 
               Och var hamnar nästa kalluftsutbrott i Världen. ? 
     Och idag blir det stadsvandring, kanske cykling och handlande nere i staden . Och det här med att hålla sinnet o fysiken igång efter eget koncept . Jag sitter vid rodret i mitt egna liv. På livslinjen Från Rötter till Barnbarn med fötterna på Jorden o händerna mot solen. Verkar vara ett framgångsrikt koncept hittills .
 
           
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0